אנחנו נגד אלימות, והלוואי שתמות!
 


צמחונות היא כנראה הדרך האלימה ביותר להגיד "לא" לאלימות. בדיוק חזרתי מ"האוזן השלישית," עמוס בדי־וי־די, והנה על אם שדרות בן ציון יש מיצג: שתי נשים וגבר אחד ישובים בתנוחת שלושת הקופים—אחד עוצם עיניו, אחד סוכר את פיו והשלישי אוטם את אוזניו—אל שולחן שעליו שלוש צלחות ובהן שני ראשי פרים צעירים, וחתול זכר מת. הכל עם הדם והכל. בשר זה רצח.

נעמדתי לרגע וגיחכתי. כמעט אין מקרה, וגם כאן לא היה מקרה כזה, שהמוחים המשתתפים במיצג אינם מצוידים במוצרי עור. בדרך כלל, נעליים. לפעמים תיקים. לפעמים ארנקים. גם הפעם לבשו שניים מהם נעלים שחלקן עור.

- "מה פתאום?" אמר אחד מתולתל, נוגס בכריך.

- "לא נכון," אמר אחר גבוה עם שיני סוס בולטות.

- "בטוח," אמרתי. "ראיתי את זה הרבה פעמים בעבר. תסתכל טוב."

הכריכאי לא נראה משוכנע, אבל לי היו די־וי־די ביד, ועוד מעט ירד הערב. הלכתי.

- "זין עליך," הכריז הכריכאי, כשהתרחקתי משם כמה צעדים.

סליחה? הסתובבתי. הכריכאי סימן לי אצבע משולשת בנוסח הישן, להבהרת המסר.

שבתי לזירה. "רצית להגיד לי משהו?"

- "לך תזדיין," אמר הכריכאי, מתחיל לסגת לאחור.

- "שמת לב לזה?" שאלתי את שיני סוס. "מעניין מדוע לאנשי שלום יש תמיד מסרים אלימים."

- "איפה אתה רואה כאן אלימות?" נחר שיני סוס. מניף ידו אל השלט הגדול "בשר זה רצח." זה המסר הכי פחות אלים שיש.

- "לא שמעת מה הוא אמר?" שאלתי.

- "אנשים כמוך שאוכלים בשר — זה הכל בגללך," רשפו שפתיה הדקות של צעירה גוצה ועגלגלה שישבה על המדרכה, אוחזת בכנף מפת השולחן.

- "הלוואי שתמות," אמר הכריכאי, כשהוא מתרחק ומתיישב על ספסל.

- "שתי דוגמאות בחמש שניות," אמרתי לשיני סוס.

- "כן, אולי זה קצת הגזמה," רטטו שפתי שיני סוס. הוא סימן לכריכאי ללכת משם. "אבל המסר הוא לא אלים והמטרה היא נכונה."

- "חתול מת על השולחן?" תהיתי.

- "בגלל אנשים כמוך. באמת אולי כדאי שתמות. בסין אוכלים כל הזמן חתולים," צנפה קסנטיפה הגוצה.

- "איך החתול הגיע לכאן?" שאלתי.

- "הוא נדרס, זה מה שקרה!" אמרה קסנטיפה המקוצרת.

- "אה..." אמר שיני סוס, שהצטייר כבעל הסמכות המרכזי. "הוא מת. הוא מת כמו שהרבה חתולים מתים בעיר."

- "העירייה הרעילה אותו?" שאלתי.

- "לא, הוא מת מאיידס חתולים," צהל.

כלומר, בנסיבות טבעיות. ואיך זה קשור בדיוק למסר הצמחוני?

- "אה..." אמר שיני סוס, "אתה צודק, זה אולי קצת הגזמה. אבל המסר שלנו לא אלים. אנחנו בעד..."

- "בעד?"

- "עזוב, אתה לא יכול להבין את זה. אתה לא צמחוני. אני הרבה שנים אכלתי בשר. עד שאתה לא שם אתה לא מבין את זה."

ומה עם ראשי הפרים? למיטב ידיעתי, אין כמעט פסולת המושלכת ממפעלים כאלו. כל החלקים משמשים למשהו. אפילו הקרניים והפרסות נטחנים ומוספים לנקניקיות. מה קרה כאן?

- "שום דבר," אמר שיני סוס בביטחון ובטש ברגלו במדרכה. מפעלי בשר זורקים כל יום מאות ראשים.


הצטרפו לקבוצת הקוראים המרגשת בפייסבוק וזכו בעדכונים


 
 
רשימת תגובות (17)
 
 
מה אתה יודע
15/7/2013
נכתב על ידי גרי

אם הנעליים זה עור או דמוי עור. נו באמת.
 
 
 
 
מה?! זה אמיתי?
15/7/2013
נכתב על ידי נקניקיות

"אפילו הקרניים והפרסות נטחנים ומוספים לנקניקיות. מה קרה כאן"
 
 
 
 
אני לא מת על זה
15/7/2013
נכתב על ידי לא מת

שאתה מדמה אותם לחיות (שיני סוס, צנפה).
 
 
 
 
בטח שלא תאהב את הדימוי לחיות
15/7/2013
נכתב על ידי YHS

אבל הם מדמים אוכלי בשר לנאצים, זה צריך להתקבל? המממ...
מכל מקום - כ"כ הרבה שקרים מהסוס בכזה זמן קצר, ועוד הוא אומר אותם בבטחון. אפש מקריאה להבין שהוא מחפש לשחק על חלשי אופי.
 
 
 
 
אויש, בא לי שווארמה,
16/7/2013
נכתב על ידי אחת

 
 
 
 
לא צריך לעשות הכללות
16/7/2013
נכתב על ידי צימחוני

בגלל שישנם כמה צמחונים-קיצוניים שמתבטאים באלימות לא אומר שכל הצמחונים הם כאלה.
כמו בכל אידיאולוגיה שמהווה חלק משמעותי מהתפיסה העצמית של האדם , גם באידיאולוגיה הצמחונית יש נטייה לאנשים מסויימים לעשות דה-הומניזציה (או מונח פלצני אחר...) למי שלא מחזיק באידיאולוגיה.
אולם יש גם הרבה צימחונים שמנסים לשכנע כי נכון יותר להיות צימחוני ללא ביטויי אלימות.
זה לא הצימחונות, אלה האנשים.
 
 
 
 
למה חתול?
16/7/2013
נכתב על ידי אריק

כי לאכול חתול (או כלב לצורך העניין) מזעזע אנשים... אנשים רואים בהם יצורים אהובים. כך הניסיון של המיצג הוא להראות את כולם ב"צלחת" אחת.

כנראה כותב הפוסט טיפש מידי בשביל להבין את זה.

נ.ב
אין ספק שטבעונים נוהגים באלימות מילולית. מסכים. מה שכן למרות שאני בבירור נגד אני גם ברור לי למה זה ככה... בדיוק כמו שהייתי יכול למצוא עצמי מקלל גרמני (אין מה לעשות, תתמודדו, זה יותר גרוע... הן בכליאה והן בכמות הבלתי נתפסת של השחיטה) שאולי אינו נאצי אבל אדיש למתרחש סביבו. והוא עוד מסכן נתון לסכנת הריגה... את אוכלי הבשר ושאר מוצרי חיות אף אחד לא מאיים ברצח אם יפסיקו לצרוך בשר/שאר מוצרי חיות.
 
 
 
 
לנקניקיות...
16/7/2013
נכתב על ידי אורי רדלר

אכן כן. לנקניקיות נכנס הכל.
 
 
 
 
לצמחוני
16/7/2013
נכתב על ידי אורי רדלר

לצמחוני,

כתבת:

בגלל שישנם כמה צמחונים-קיצוניים שמתבטאים באלימות לא אומר שכל הצמחונים הם כאלה.



אמור לי מיהם דובריך, ואומר לך מי אתה. 95 אחוז מהצמחונים הם אנשים הדוגלים ומיישמים תפישה אישית: הם מעדיפים שלא לאכול בשר, אם מטעמים של מוסר ואם מטעמי בריאות. המיעוט של 5 אחוז, עם זאת, הוא שמכתיב את רוח הדברים. אם תלך לאתר הצמחונות והטבעונות הישראלי, לדוגמה, תגלה כי מדובר בסניף של אנונימוס, המייצג את 5 האחוז הקיצוניים. התופעה הזו היא 'חטיפה' של הנושא לטובת הפעילות הקיצונית יותר.
 
 
 
 
לאריק
16/7/2013
נכתב על ידי אורי רדלר

לאריק,

הכללת "כותב הפוסט טיפש מדי" והקביעה כי קרניבור הוא יותר גרוע מנאצי די מחזקת את דברי. אתה אומר כי "אף אחד לא מאיים ברצח אם יפסיקו לצרוך בשר/שאר מוצרי חיות" אבל אם קרניבורים גרועים מנאצים ("הן בכליאה והן בכמות הבלתי נתפסת של השחיטה") כי אז אתה מעניק הצדקה ברורה לנקיטת מעשי אלימות נגדם.
 
 
 
 
אין כותרת
16/7/2013
נכתב על ידי אריק

-"הכללת "כותב הפוסט טיפש מדי" והקביעה כי קרניבור הוא יותר גרוע מנאצי די מחזקת את דברי."-

ראשית... כותב הפוסט מזלזל באופן מגעיל באדם אחר אז לא להתפלאות כשזה חוזר בחזרה.

שנית, כן טיפש מי שחושב שהם נועלים נעלי עור כי ככה נראה לו וכי זה מחזק את טענותיו בפוסט שאין לאנשים המדוברים יכולת להגיב כי אין להם בכלל מושג מהפוסט הזה.

-"אתה אומר כי "אף אחד לא מאיים ברצח אם יפסיקו לצרוך בשר/שאר מוצרי חיות" אבל אם קרניבורים גרועים מנאצים ("הן בכליאה והן בכמות הבלתי נתפסת של השחיטה") כי אז אתה מעניק הצדקה ברורה לנקיטת מעשי אלימות נגדם."-

מה זה המשפט הסתום הזה? אז אם הייתי שם אותם במדרגה פחותה זה היה משנה משהו? אז סבבה... הם יותר גרועים מהטיהור האתני שנעשה לארמנים ע"י הטורקים... עכשיו טוב לך? או שגם זה קורא לפגיעה פיזית במי שלא מעניין אותו רווחת בעלי חיים? אני מנחש שכן ובעצם מבחינתך כל השוואה שאעשה למעשי הזוועה שנעשים בשמם של מי שלא יכול להיפרד מ"טעים לי אבל שיהיה רחוק ממני" היא השוואה המצדיקה אלימות?
 
 
 
 
אלימות ושאר ירקות
16/7/2013
נכתב על ידי סתםאחד

אורי זה לא מחאה סטייל 1967, היום רוח הדברים (לא רק בנושא הזה) היא אלימה ולוחמנית, ולא רחוק היום בו אחד מאוכלי הטופו האלה יפגע במשחטות הבשר או בעובדיהם. הרי האנשים הלא מאוזנים מנטלית האלה בטוחים שחייהם של בני אדם שווים לבהמות.



 
 
 
 
העניין הוא שאין אפשרות לגדל על הפלנטה 8 מליארד בני אדם בלי לפגוע בחיות
17/7/2013
נכתב על ידי עמי, ת

אם למאכל, אם פגיעה חמורה לא פחות בבתי גידול, אם בתחרות על משאבים אחרים - מים, למשל. לכן מי שחושב שיש לחיות זכויות, בהכרח "גוזל" זכויות מאנשים. מהצמחונים המיליטנטיים עוד יצאו רבי טבחים יום אחד.
 
 
 
 
אריק, רק כדי להבין את עמדתך
17/7/2013
נכתב על ידי עומר

מה היה ראוי לעשות עם מי שטבחו בארמנים?
 
 
 
 
צמחונות טיבעונות וחקלאות אורגנית לא יכולה לקיים כל כך הרבה בני אדם
17/7/2013
נכתב על ידי רוני

הטענה של צמחונים/ טבעונים ואורגניסטים למיניהן שטבע האדם האמיתי היה אמור להיות מוזן בצורה הטבעית של צמחונות/ טבעונות וע"י חקלאות אורגנית. גם אם נקבל את הטענה הזאת (הטעונה הוכחה כשלעצמה) הרי שאין שום דרך שדרך החיים הזאת הייתה יכולה לקיים כל כך הרבה בני אדם ברחבי העולם. לפיכך כל הצמחונים/ טבעונים וכו' צריכים להניף עוד דגל בנוסף והוא צמצום אוכלוסית העולם
 
 
 
 
רוני, איחדת ללא היגיון בין שיטת הגידול להעדפות הצריכה.
18/7/2013
נכתב על ידי א"ק

לא ניתן לספק את צרכי אוכלוסיית העולם באמצעות שיטות הגידול האורגניות, אך אין צורך במזון אורגני כדי להיות טבעוני או צמחוני.

צמחוני הוא מי שלא אוכל בעלי חיים. טבעוני הוא מי שכל מזונו מבוסס על צמחים.

חיות המשק שמגדלים לצורך אכילה ניזונות מאוכל צמחי. טענת הטבעוניים היא שבמקום שהחיות יאכלו אוכל צמחי ובני אדם יאכלו את החיות, בני האדם יאכלו את האוכל הצמחי ישירות. האם הדבר יביא לרעב? נהפוך הוא, יותר זול להאכיל אנשים ישירות בצמחים מאשר להאכיל בעלי חיים בצמחים ואז להאכיל את בני האדם בבעלי החיים. בלי חיות משק פשוט יהיו פחות פיות להאכיל.
 
 
 
 
אנסה לחדד את דבריו של צמחוני
28/8/2013
נכתב על ידי יואל

אינני אוכל בשר, דהיינו צמחוני. אני לא מדבר על זה אלא אם כן נשאלתי על כך בפירוש, ואיני מנסה להטיף לצמחונות. את ילדי, לכשיהיו, לא בטוח שאאכיל מאכלים על טהרת הצמחונות. תמיד אשמור על ראש פתוח אם מישהו ינסה להתווכח איתי על הבחירה שעשיתי, למרות שכנראה לא אסכים איתו.

המשפט הראשון במאמר הוא:"צמחונות היא כנראה הדרך האלימה ביותר להגיד "לא" לאלימות".
זה כמו לומר שאתאיזם הוא דת, או, (וסלח לי על הבוטות) שהתנזרות היא תנוחת מין.

עכשיו, אתה אומר לי שה-"אלימות" שמזוהה עם הצמחונות מוצדקת על סמך אחוז יחסית מבוטל של אנשים שחושבים שהם יודעים מה טוב עבור אנשים אחרים? אז מכח האינדוקציה גם *אני* אלים?
בגלל שאני *לא* אוכל בשר, אני בהכרח משתייך לקהילה של אנשים שעשו את אותה בחירה? זה קצת מזכיר לי למה גיכחתי על מפגשי אתאיסטים.

אדגיש, אין לי בעיה שלך עם הביקורת שלך על אותם אנשים, למעשה, אני די מסכים איתך לגביהם (רמז: האלימות שאני מזהה בהם לא קשורה לצמחונות לכשעצמה). אבל כשאתה אומר שצורת החיים שלי היא "הדרך האלימה להגיד 'לא' לאלימות", אתה בעצם אומר שבחרתי לנקוט בפעולה אלימה בנושא הזה. אין ספק, ה-"אקטיביסטים" נוקטים בגישה היפרבולית, אך בהתבטאות שלך גם יש לא מעט הגזמה. אפשר למתן את הביקורת ולהיות צודק לא פחות.